FISH-INN KARPERSTEK 2010

De Ster St-Niklaas

De maanden, weken en dagen voor onze nu toch al bekende fish-inn die we ieder najaar op het recreatiedomein De Ster organiseren was niet altijd zonder kommer en kwel. Het organiseren en plannen van heel dit gebeuren is wel tof maar door een spijtige val van onze vriend Glenn, die daardoor ook niet kon mee doen aan de fish-inn moest ik meer mijn plan trekken om alles zo goed mogelijk te regelen. Net zoals elk jaar waren de stekken snel bezet, het merendeel door toch bekenden die niet voor de eerste keer deelnemen aan dit spektakel. Spijtig voor sommige leden die er andere jaren wel bij waren en er dit jaar niet bij konden zijn. Volgend jaar meer geluk voor deze vrienden. Wegens plaatsgebrek kan ik dit jaar de fiets niet mee nemen zoals vorig jaar, waardoor ik dan ook niet overal fotos zal kunnen nemen van vangsten.

De Week voor de fish-inn doe ik al wat inkopen. Een verse lading boilies, en gekookte particles enz gaan al de vriezer in. Ook zorg ik al voor wat eten en drank voor mezelf en mijn vismaat. Vermits ik de dagen voor de fish-inn niet veel tijd meer heb om nog veel inkopen te doen en materiaal in orde te zetten, ben ik verplicht om dit allemaal het weekend ervoor te doen.

Vrijdag 01/10/2010

Ik vertrek vroeg genoeg want ik ga nog snel een extra batterij halen voor de voerboot. Iets na twaalf kom ik aan op de parking van het domein, er zijn al een paar mensen voor me daar. Vr het trekken van de stekken maken we een verkenning rond het water. Al vrij snel valt op dat er toch nog redelijk veel wier staat en de wind naar het strand blaast. Na de wandeling gaan we al langzaam over tot de trekking, ieder neemt zijn lotto bal uit de zak. Hier en daar wordt er gekeken om een stek te wisselen, sommigen om langs elkaar te kunnen zitten, anderen omdat ze niet beschikken over een voerboot. Iedereen brengt zijn materiaal naar de stek en begint met het opzetten van kamp. Werner die samen met mij zal vissen omdat Lazlo werkverplichting had komt wat later aan. Rechts van onze stek zit Knutsel met Sven en links van ons zitten BSDeamon en Poisi. Terwijl ik en de rest van de deelnemers de hengels klaar maak ruik ik al wat lekkers komende van de stek links van mij. Daar zijn ze bezig met het vers klaar maken en koken van particles. Al snel worden de eerste hengels uitgeworpen en uitgevaren. Vermits ik niet zo ver van het strand zit vaar ik mijn hengels uit tot tegen de staketsels. De wind zit goed en de temperatuur van het water is ook nog best aangenaam. Net na het uitvaren van mijn hengels komt Werner aan en begint ook snel met alles klaar te maken, de weersvoorspellingen zijn niet zo best voor de komende uren, er zou wel eens flink wat water uit de hemel kunnen vallen. Als alles klaar is gaan we eens kijken bij onze buren om eens te horen hoe zij het gaan aanpakken.

Nog snel wat eten voor het donker wordt en dan onder de shelter met een drankje en de radio. Ondertussen is het al goed beginnen regenen en luisteren we wat naar het commentaar van de voetbal. Rond 22:15 krijg ik plots drie biepjes op de Delkim maar voor de rest blijft het stil en kruipen we maar in onze slaapzak. Buiten blijven zitten had ook niet veel zin met die regen en de slaap kon ik wel gebruiken.

Zaterdag 02/10/2010

Tijdens een goede nachtrust wordt ik wakker gebeld om 06:15 door Bart op stek 9, daar is dan toch vis op de kant gekomen, een mooie schubkarper. Wegen en fotos maken, en daarna weer het water in. Het was nu niet meer de moeite om nog te gaan slapen en ik bleef maar even zitten bij hun zitten.

Terug aan onze stek aangekomen merk ik dat er nog steeds geen verandering is in de positie van mijn hangers. Ook bij Werner geen beweging in de nacht en dus ook nog geen vis op de mat voor ons. Sven had in de nacht wel 3 biepjes gehoord op zijn ontvanger maar voor de rest niets meer en vermoede een brasem of een lijnzwemmer. Toch maar even ophalen om te kijken wat het geweest zou kunnen zijn, de eerste meters gingen moeizaam. Blijkbaar veel wier op zijn voerplek want de hengel gaat toch wat krom staan, of zou het dan toch een brasem zijn die er aan hangt? Op dat moment komt er een vis tevoorschijn uit de diepte en tot onze verbazing is er een schubje gehaakt van ongeveer een 7-8kg. De vis ligt maar stil op de mat en Sven besluit om de karper zo snel mogelijk terug in het water te zetten zonder wegen of fotos. De schub heeft wat moeite in het begin om terug weg te zwemmen en Knutsel gaat dan maar een handje helpen in het water. Na een praatje bij Knutsel en Sven begin ik toch al honger te krijgen en maak me zoals gebruikelijk tijdens een fish-inn een goed ontbijt met spek en ei.

Zodra de buik weer goed gevuld is ververs ik ook mijn aas en vaar mijn en Werner zijn hengels nog eens uit. Rond de middag vertrekken Knutsel, Werner voor een paar uurtjes naar een meeting van Karperdroom. Aan de overkant zie ik Jose staan met een kromme hengel in de hand, ook daar dus een karper gehaakt.

Op de stek links van ons bij BSDeamon en Poisi is er ook al vis op de kant. En op stek 4 helemaal aan het strand vangt Peter ook een schub, we hopen allemaal dat het nu eindelijk gaat beginnen lopen met de vangsten, maar in afwachting maakt Knutsel toch al maar wat pannenkoeken klaar lekker, lekker

Aan onze kant van het water heeft al bijna iedereen karper op de kant, ook Knutsel heeft vis op de mat gehad. Na wat buurten en gegeten te hebben wordt het weer stilaan donker, Werner besluit wat voetbal te luisteren en ik ga even tot bij Bart en Yves en vismaten, al voor ik er ben ruik ik de BBQ, feestje!

We zetten ons allemaal rond wat kaarsen en drinken op de goede sfeer. Tussen door ging ik nog even wat jupkes bij halen aan mijn bivy, en zag toen ik daar aan kwam tot mijn verbazing Werner staan met n van mijn hengels in de hand. Blijkbaar had een brasem zich gehaakt en maakte af en toe een piepje op de Delkim. Na het onthaken van de slijmerik ga ik terug naar stek 9 om verder van de sfeer te genieten. Tijdens een partij darts wordt er daar ook nog een mooie spiegel gevangen, maar er werd vooral zeer veel gelachen met grappen en domme uitspraken. Met een fles limoncello vierden we de vangst en deden er nog een rondje darts bij.

Zondag 03/10/2010

Rond 01h ging ik terug naar mijn tent om toch wat te slapen, tot dan nog steeds geen karper te bespeuren bij ons. Lekker warm in de slaap, val ik al snel in slaap. 4h s nachts Tuuuuuut door een volle fluiter wordt ik wakker met blijkbaar de radio ook nog aan, zoekend naar de boots blijft de vis draad nemen aan een hoog tempo. Boots aan, tent open en aanslaan. Ik had de hengels vlak voor mijn tent opgesteld, dus met 1 stap te doen had ik dadelijk de hengel in de handen. De vis voelde meteen goed aan, langzaam kreeg ik de vis korter en gelukkig nogal tamelijk rechtdoor zodat ik niet in andere lijnen kwam vast te zitten. Ik voelde goed wanneer de vis bijna aan de kant was doordat ik hem uit het diepere gedeelte trok dat zich niet zo ver uit de kant bevond. Werner was ook al snel wakker en stond al langs me van toen ik aansloeg, gewapend met het schepnet stond hij op de juiste plaats om de karper in n beweging te netten. YES, eindelijk riep ik. Toch nog karper op de kant voor ons. Na het wegen bleek de mooi gebouwde schub 11,4kg zwaar te zijn. Ook Sven was wakker geworden en kwam tot bij ons om te kijken wat de dril opleverde. Een paar mooie nacht fotos en de schub kon weer terug te water. Ik had op dat moment echt geen zin om terug uit te varen en liet de hengel op de kant om dan s morgens terug uit te varen op de juiste plek. Iedereen terug onder het wol en nog een paar uurtjes verder slapen.

Omstreeks 08h werd ik wakker en ging eens rond horen bij de buren of er in de nacht nog ergens iets was gevangen, maar buiten een verloren gezwommen brasem was het erg stil gebleven die nacht. Dus dan maar terug de hengel uitvaren die nog op de kant lag, gevolgd door de andere lijn die ik nog van een verse bol voorzie, wel vaar ik met volle snelheid tegen het staketsel, je moet er echt tegen vissen zeiden ze. Met deze was dit ook weer gebeurd. Gelukkig geen schade aan de boot buiten wat rode verf van de buizen. Vervolgens weer het ritueel van het ontbijt. Met een hongerige maag zat ik voor mijn vuurtje het goed ruikende spek te bakken, nog geen 20 minuten na het uitvaren van de lijnen krijg ik n piepje op mijn ontvanger, ik kijk naar de hengel en de draad op het water en zie die langzaam meer spanning krijgen. Juist wanneer de spoel langzaam begint af te lopen sla ik aan en zet een paar passen achteruit om de vis uit het staketsel te houden. Met een vreemde blik kijkt Werner mij aan, wat doet die gek nu plots. Hij hangt roep ik hem toe, terug karper. Omdat ik al vis op de kant had en er nog weinig tijd was gaf ik mijn hengel door aan Werner, zo maakten we kans dat toch ieder zijn karper kon vangen. Na wat rechts te gaan over alle lijnen uit besloot de vis om weer helemaal naar links uit te wijden. Een fijne dril leverde ons een eerder gevangen vis op die Peter op stek 4 de vorige dag in de namiddag ook had gevangen. Aan de rugvin zagen we zeer snel dat het om dezelfde vis ging, toch een beetje ongeloof. Zeer sporadisch kwam er eens karper uit, en dan op minder dan 24h komt er dezelfde vis uit. Toch zijn we er blij mee, de schub weegt 10,5kg. We nemen een paar fotos en laten de karper weer het heldere water in glijden.

Terug de hengel tot tegen het staketsel varen en mijn ontbijt verder klaar maken. Hierna begin ik al op mijn gemak wat in te pakken. Hier en daar zijn er al deelnemers die terug huiswaarts keren en langs komen voor afscheid te nemen. Rond half twee ben ik ook zo goed als klaar met opruimen en inladen, iets wat ik echt niet graag doe. Ik neem nog afscheid van Knutsel en Werner en vertrek zelf toch met een goed gevoel naar huis, het weer en de vangsten vielen wat tegen maar het gezelschap en de sfeer waren zoals altijd weer dik in orde. Hopelijk kunnen we dit volgend jaar nog eens over doen en is iedereen weer van de partij. Spijtig dat niet iedereen erbij kon zijn door werkplicht of kwetsuren. Toch wil ik iedereen bedanken die er wel bij kon zijn voor de fun en sfeer, en ook Jose die ons een kleine attentie bezorgde van Energy Baits voor de deelnemers.

Tot volgende keer vrienden !