FISH-INN KARPERSTEK 2009

De Ster St-Niklaas

Vrijdag 02/10/2009

Het is weer zo ver, de jaarlijkse Fish-inn van Karperstek staat weer voor de deur. Al een hele tijd kijken we met z’n allen uit naar dit spektakel. Dit jaar spraken we onderling af om toch wat vroeger van start te gaan en zo meer tijd te hebben voor het opzetten van kamp en de rest van het materiaal. Tegen 10h was ik met de fish-bus bij Michel voor hem op te pikken en het materiaal van hem in te laden. Het is bijna half elf als we daar dan vertrekken en richten St-Niklaas karren.

Wanneer we een dik uur later aankomen op de parking van De Ster staan er al een paar deelnemers het edelvocht voor te proeven. Iedereen komt langzaam maar zeker aan en er wordt al goed gelachen de sfeer zit er ook al dadelijk in. Na even overleggen hoe we dit jaar de stekken zouden verdelen worden deze ook geloot door een deelnemer van elk team. Wij hadden dit jaar stek nummer 3. Nadat ieder aanwezig team een stek had vertrokken we voor het uitladen en het op zetten van het kamp. We misten nog wel een paar deelnemers die wat vertraging hadden opgelopen onderweg. Maar ook zij kregen nog een mooie stek die nog vrij was. Iedereen was druk bezig met het opzetten van de bivy en het klaar maken van de hengels. Het was ongeveer 14h40 wanneer ik onze fish-bus terug op de parking van het domein ging zetten. wat ik op dat moment nog niet wist, was dat ondertussen het noodlot al toegeslagen had. Bijna terug aan de stek kwam ik m’n vismaat Michel tegen met een handdoek rond de linkerhand waar ook tamelijk veel bloed aan hing. Hij had zich gesneden aan een groot blik maïs. We hadden meteen door dat dit gehecht moest worden, dus al dadelijk richting spoed en we waren nog niet eens gestart. Ik bracht Glenn op de hoogte dat we er even niet gingen zijn, ook omdat ik mij kandidaat stelde om bij elke vangst foto’s te gaan nemen. Aangekomen op de spoedafdeling lieten ze ons daar een paar uurtjes wachten en kwamen ze tot de conclusie dat er meer nodig was en enkel een paar draadjes en dat er een pees over was in de wijsvinger van Michel. Ik kreeg ook al een telefoontje van JP & Marc dat de eerste vis op de mat lag, jammer genoeg heb ik hiervan geen foto kunnen maken (9,2 kg). We kregen dan te horen dat Michel mee moest naar een ander gedeelte van het ziekenhuis en dat dit in het O.K. door een handchirurg gehecht moest worden. Vermits ze er geen tijd op konden zetten hoelang dit nog ging duren besloot ik om toch even terug te keren naar De Ster en eventueel al een lijntje uit te varen. Daar terug aangekomen maakte ik mijn eerste hengel klaar en vaarde uit tot ongeveer een 80 meter. De voerboot had echter geen zin meer om een tweede keer dit traject af te leggen en besloot zelf om niet meer uit te varen. Goed dat onze vriend Bart net langs ons zat op stek 2. Bart was dadelijk bereid om mijn 2 lijn uit te varen en deze op bijna 200 meter te droppen. Tussen door had ik wel even de tijd moeten nemen om op stek 8 bij Peter & Walter twee keer foto’s te gaan nemen. Eerst een zeer mooie spiegel van 16,5 kg wat achteraf ook de zwaarste vis bleek te zijn van het weekend. En daarna kwam er nog een schub uit van 9,7 kg.

Ook Glenn had een vroege vangst van ongeveer 5 kg maar ook hier heb ik foto van kunnen maken. Lazlo zorgde dan voor de bestelling van lekkere pizza. Om 20h was ik terug aan het ziekenhuis om onze gekwetste Michel terug op te pikken met windels en ijzer rondom zijn vinger. Hij besloot om die avond de lijnen niet uit te varen om wat te bekomen en om de nacht rustig door te kunnen brengen. Rond 21h30 stak Nick & Stef de BBQ aan om een paar worsten te bakken.

Ik reed met de fiets ondertussen al eens naar de overkant voor de vangstgegevens van andere teams. Lazlo & Fred hadden ook al een 11 kg vis waarvan ook geen foto. Niet veel later stond B.C. ook te drillen, het was de eerste slijmer die ik zag die dag en mocht dadelijk op de foto.

Na wat gelachen en een pintje vertrok ik terug naar onze stek. We zijn dan met een paar mensen wat gaan buurten bij onze noorderburen die 3 stekken verder zaten dan mij. Ik bracht wat Cristal mee en van hun kregen we heerlijk helder Heineken. Het was al snel 1h ’s nachts en besloten om toch maar de bivy op te zoeken en in de slaapzak te kruipen.

Zaterdag 03/10/2009

2h40, ik werd wakker gemaakt door een telefoontje van Bart die me melde dat er bij hun vis op de kant was. Het ging zelfs om een dubbelrun, een spiegel van 14 kg en een schub van 7,5 kg. Zoals ik gemeld had aan alle teams dat ze me ieder moment van de dag of nacht mochten bellen voor foto’s deed Bart dit ook. Gelukkig was het de stek net naast ons en moest ik niet al te ver gaan.

Na het nemen van de foto’s kroop ik terug onder het wol en viel al snel terug inslaap. Geen twee uur later werd ik plots wakker door een hevige en snoeiharde run op mijn linker hengel die ver uit de kant lag. Ik stond nog maar net te drillen of Nick en Stef stonden ook al half wakker achter mij. De dril ging vlot en langzaam kwam de vis richting oever. Het net lag al klaar om te scheppen toen plots de vis met twee trage rukken lijn nam van de molen en toen jammer genoeg de haak kon ontdoen. Een grote teleurstelling het voelde goed aan en ik vermoede een mooi exemplaar, we hebben de vis niet kunnen zien. Het was al tamelijk laat en ik wou Bart niet wakker maken om nog eens uit te varen, dus gooide ik de hengel gewoon terug uit zonder zelfs de bol te verversen. Het plan was om dan ’s morgens vroeg alles te verversen en terug uit te varen. Maar rond 6h kreeg ik op diezelfde hengel terug een harde run. Na wat geklungel om de boots aan te krijgen strompelde ik tot aan de hengel, sloeg aan, voelde vis en weer los. Ik schreeuwde een harde vloek uit, achteraf had zelfs niemand mij gehoord, niet eens die 2e run wekte iemand. Hengel maar terug ingeworpen en nog even verder slapen. Nog voor ons ontbijt loop ik tot bij Bart en vraag hem om de hengels nog een keer ver uit te varen. We varen dan onze vier hengels goed ver uit en droppen een mix van boilies, particles en pellets op bijna 200 meter ver. Ik met twee andere onderlijnen om nieuwe lossers te voorkomen. Zo zijn we terug gerust en kunnen we wachten op hopelijk een volgende run.

Dadelijk na ons ontbijt en een verse kruik koffie krijg ik melding van een vangst op stek nummer 5 waar BSDeamon & POISI hadden post gevat.

Nick en Stef gingen daarna een ochtend wandeling maken en gingen tot aan de overkant naar Lazlo en Co. Even later fietste ik ook naar daar om eens naar nachtvangsten te vragen maar er was niets meer uitgekomen. Plots zag ik Michel met een hengel hoog in de lucht staan, snel met de fiets terug wat niet altijd even gemakkelijk ging vermits er een harde wind stond. Op de stek aangekomen bleek het de hengel te zijn van Nick. Michel drilde de vis mooi het net in vlak voor Nick terug aan kwam.

Nog even samen op de foto en de spiegel van 7,6 kg kon terug het water in.

Bart en Stefan samen met vriendin waren druk in de weer met kastanjes te rapen om ze daarna te bakken.

Op stek nummer 5 kwam er nog een minder groot schubje uit van ongeveer een 6 kg omstreeks 13h30. Dadelijk hierna kon ik verder lopen tot bij Peter & Walter op stek 8 voor het fotograferen van 14,1 kg schub.

Hierna besloten we ons even te zetten onder de plu om gezellig een pintje te drinken samen met Nick en Stef.

Om 15h kreeg ik terug telefoon en kon terug naar stek 8 fietsen, gelukkig wind in de rug. Een Schubkarper van 9,3 kg lag al op de kant. Terug onder de plu voor een verse pint. Omstreeks 16h kreeg ik enkele piepjes op mijn ontvanger en ging eens kijken aan de hengels. Had ik het weer klaar gespeeld om de Delkims op stil te zetten. Volume terug hard gezet en terug bij de bende gaan zitten. Geen vijf minuten later een harde run op de linker hengel, een spurtje tot aan de hengel en de vis haakte goed.

Deze keer wou ik de vis zeker niet meer verspelen, zeker niet zoals bij Stef waar de vis los schoot vlak voor het netkoord. Ik vroeg Nick om het water in te gaan met het schepnet maar hij lachte er eens goed mee, Stef trok het zich niet aan en deed snel de schoenen uit, rolde de broekspijpen omhoog en sprong erin. Zelf vond ik dat ik er zelf ook maar bij moest gaan staan, ik deed de boots uit en plonste er ook in.

De dril verliep rustig en vlot en zo kon ik mijn eerste karper ook landen. Een spiegel van juist 10 kg lag op de mat, een paar mooie foto’s nemen en de vis terug de vrijheid in. Net toen ik de vis los liet in het water kreeg ik op mijn andere hengel ook een mooie run, Lazlo nam het initiatief om aan te slaan vermits ik nog in het water stond. Hij gaf me de hengel aan en op dat moment stond Stef ook al terug naast me in het water om de volgende te scheppen. Weer een fijne dril van een sterke vis wat resulteerde in een schub van 8 kg.

Het was toen 17h en mijn fish-inn was toch nog geslaagd, we dronken er een pint op maar voor die leeg was mocht ik al weer naar stek 5 om foto’s te maken. Het toen tijd geworden voor nog een keetje te eten en warmde ons wat ravioli op. De wind stond nog steeds hard te blazen, daarom kropen we terug achter de plu en dronken  nog wat pintjes.

Ik was ook nog een keer tot aan de overkant gefietst om op de hoogte te blijven, maar verder was er geen groot nieuws buiten een paar brasems en lossers. Bij onze vriend Knutsel kreeg ik twee heerlijke pannenkoeken met advocaat, lekker echt lekker. Ook hier nog eens blikje mee gedronken en wat gepraat want zijn vismaat en zoon Sven moest die avond even weg. Ook Lazlo en Fred moesten die avond al inpakken en naar huis vertrekken wegens werk verplichting op zondag. En ook Bart van stek 2 moest die avond even naar een feestje in de buurt. Tot dan waren er nog twee teams zonder karper, onze Nederlandse vrienden konden enkel een paar brasems strikken net als aan de overkant het team van  Knutsel & Svenc. Wanneer ik terug kwam aan onze stek ging ik opnieuw bij ons groepje zitten toen Michel op zijn linker hengel rond 21h ook een vlotte run kreeg. Met de vinger in de windels en een sterke pijnstiller ging het drillen nog vrij vlot. Even later konden we een fraaie 12 kg schub op de mat leggen. Met een plastiek zak over de hand zodat de wonde niet nat kon worden kon hij de karper toch goed vast houden voor de foto’s. Een dik uur later kon Nick nog eens een hengel ophalen voor een brasem te ontdoen van de haak. Die avond lag ik wat vroeger in de slaapzak…

Zondag 04/10/2009

…Maar om 3h stond Bart al terug aan de tent. Ik was blij dat er nog een vis uit kwam en liep mee om foto’s te nemen. Rond 6h stond diezelfde weer aan mijn tent te rammelen om nog eens een vangst te melden. Een schub van 11 kg en een van 12,5 kg kwamen bij hun die nacht op de mat.

Veel nut had het dan niet meer om terug onder het wol te kruipen en ben ik maar wat buiten blijven zitten. En maar goed ook, nog geen uur later kon ik alweer naar stek 5 voor wat foto’s. Dadelijk hierna met de fiets helemaal naar de voorkant naar het allereerste team van Tim, waar een lange schub van 10 kg gevangen was, en om een reeks kompleet te maken moest ik weer helemaal terug naar het strand op stek 8 bij Peter & Walter die er ook weer een hadden. Ik heb de longen uit mijn lijf gefietst in dit weekend, maar het leverde wel vele mooie foto’s op.

We besloten om langzaam al wat op te ruimen want om 13h zouden de prijzen verdeeld worden. Omdat Michel ook niet alles kon doen met de linkerhand moest ik hem ook helpen met opruimen, maar daarom vis je als team. Tijdens het opruimen mocht ik nog een keer naar Bart gaan rond 10h om nog een schub van 10,4 kg vast te leggen op de digitale filmrol. Een half uurtje later was het weer de beurt aan stek 5 van BSDeamon met een 13 kg zware spiegel. Hun laatste vis van de fish-inn werd een schubkarper van 9 kg een uur later.

Het was ondertussen al 11h30 geworden en iedereen was druk bezig met opruimen. Ik had niet gedacht dat er nog karper op de kant zou komen, toen plots Stef die langs ons zat nog een run kreeg. Na een fijne dril bracht een 11,3 kg spiegel nog geluk bij Stef na het verspelen van een mooi exemplaar net voor het schepnet.

Op twee teams na was er overal karper gevangen met een totaal van 30 karpers en een totaal gewicht van ongeveer 288 kg. Voor de prijzen trokken we allemaal naar de stek van Knutsel waar we om 13h afgesproken hadden. Weer tal van mooie prijzen voor iedereen geschonken door onze vertrouwde sponsors. Jammer dat niet elke team karper heeft mogen verwelkomen maar dat is nu eenmaal vissen. Hopelijk heeft iedereen veel fun gehad en mogen we volgende jaar terug met zo’n toffe sfeer en groep een volgende fish-inn organiseren. Aan ieder team, bedankt voor de toffe sfeer de lekkere snacks en drank. Glenn ook weer bedankt voor het organiseren van deze geslaagde fish-inn. En ook onze sponsors : Energybaits, DreamBaits en Discovery Carpline bedankt voor de prachtige prijzentafel.

En nog even dit, blijf extra voorzichtig bij het openen van een blik !

Bedankt en tot volgend jaar allemaal.