FISH-INN KARPERSTEK 2008

De Ster St-Niklaas

Vrijdag 19/09/2008

Het is vrijdag 19 september, en er staat nog heel wat op het programma voor we vertrekken naar St-Niklaas. Ik sta zeker op tijd op om mijn planning rond te krijgen.

Om 9h ben ik al bij de kapper om er nog snel een paar cm laten af te doen, waarna ik wat laatste inkopen ga doen om mee te nemen naar de Fis-Inn. Drank en eten is er weer genoeg, honger zullen we zeker niet hebben vermits er ook een BBQ zal zijn op zaterdag avond.

Omstreeks 11h start ik met het inladen van de auto. Ik had een lijstje gemaakt op mijn PC zodat ik zeker niets zou vergeten. Moest ik toch iets kleins vergeten kon ik toch altijd beroep doen op mijn vismaat.

’S Middags eten we thuis nog een goeie portie frieten, en om 14h vertrekken we richting St-Niklaas. De hele weg kunnen we vlot door rijden totdat we de snelweg afrijden en vastzitten in het centrum van een dorpje. 2 vrachtwagens blokkeren de ganse weg en langs beide richtingen kan er geen mens meer passeren. Hierdoor zijn we om 15h10 aan het domein de Ster en missen we de loting van de stekken.

Als we ter plaatse komen is de rest al stilletjes naar hun stek aan het rijden met de wagen. Van Glenn en Stalion krijgen we onze stek toegewezen. Wie te laat is krijgt de overgebleven stek, net zoals vorig jaar. Stek 13 is daarom voor ons, de plaats waar Knutsel (Willy) en Sven vorig jaar hun weekendje door brachten. Zodra we aankomen op de stek bekijken we alles even hoe en waar we zouden vissen en ons kamp opzetten. De N-O wind zat ons recht in het gezicht, wind op kop dus en daar hadden we geen bezwaar op. Eerst tent en toestanden klaarmaken, daarna rodpod en lijnen klaar maken. Vanaf dan zouden we het zaakje eens gaan uitpeilen, maar door het vele wier was het al snel afgelopen. Meters wier trokken we mee met de peildobber en die was dan ook na 1 keer binnenhalen stuk. Geen reserve dobber dus dan maar uitvaren en hopen dat we met die 1ne worp toch genoeg info hadden. De diepte liep al snel naar 6 meter dan in 2 stappen dieper tot bijna 9 meter.

De eerste avond gingen we niet te ver vissen, en we dropten onze lijnen met het bootje tussen de 70 en 100 meter. Rond 18h lagen alle lijnen in het water samen met wat bollen, kemp en pellets. De avond en de daarop volgende nacht levert geen enkele piep op. Het enige wat we te zien krijgen zijn onze overburen die eens langs komen voor een babbeltje.

Zaterdag 20/09/2008

Zaterdag omstreeks 7h staan we op en nog steeds geen enkele piep te horen gekregen. Wel zie ik dat mijn 2 swingers helemaal omlaag hangen. Maar met verversen wachten we nog tot na het ontbijt, Spek en eieren. Met de buik weer goed rond gegeten halen we de lijnen in, 1 bol van mij is totaal rondom afgeknabbeld, van de 20mm bol blijft nog maar een kleine 15mm over. We proberen het eens met iets anders, Snowman montage, wie weet levert dit wel een aanbeet op. 2 lijnen werpen we in en de 2 andere varen we terug uit om te kijken of we korter in de kant wel karper vinden.

Aan de overkant zien we Bart stevig drillen, vermits ik toch van plan was om een stukje te gaan wandelen en met de andere teams eens te gaan praten neem ik het fototoestel maar mee. Als ik aan de overkant kom staat Bart nog steeds met enorm kromme hengel in de handen. Hij was er ondertussen al zeker van dat het niet om een karper zou gaan maar een duiker. Eenmaal die onthaakt was mocht hij samen op de foto. Een 140lb mooie bijvangst. Sportief van Bart vond ik de Catch & Release, er was totaal geen intentie om hem te doden.

Op weg naar de andere teams kom ik Serrekuh tegen met een volle bak Jup, hij was naar de winkel geweest want alles was de vorige nacht al leeg gemaakt mede door andere passanten.

Hier en daar stop ik even om eens te horen hoe het zit met de vangsten van de afgelopen nacht maar bijna overal hetzelfde als op onze stek, stil en onverstoord. Ook op de laatste stek van Knutsel en Sven is er geen karper op de kant geweest, wel zijn er actieve karpers gespot overal. Na een korte babbel vertrek ik terug richting stek 13 waar wij gevestigd zijn. Onderweg hoor ik mijn Delkim ontvanger een paar piepen geven en niet veel later krijg ik telefoon van mijn vismaat Michel dat onze eerste “Platte” aan wal is.

Terug aangekomen op onze stek vaar ik de lijn terug uit. Het is nu ongeveer middag en Michel verlaat het kamp ook even voor een wandeling, hij gaar de andere richting uit en stopt even op de stek van Nick en vervolgens nog even bij Sven & BC. Na een tijdje wandel ik ook even die kant uit om eens te horen hoe de vangsten daar zijn. Daar zijn dus wel al karpers op de kant geweest.

Als we alle 2 terug op de stek zijn besluiten we eerst maar te eten en daarna nog een keer te verversen om de nacht door te gaan. Snowmans er terug af en terug een gewone 20mm bol eraan. Deze keer zetten we alles op alles en varen uit tot bijna het midden en droppen het ganse goedje daar. Als dan alle 4 de lijnen terug in liggen besluit Michel om eens de andere kant op te wandelen. Stilaan wordt het een beetje donker en ik leg me even neer op mijn bedchair, in een zeer lichte slaap hoor ik plots de linker hengel van Michel een enkele piep geven. Maar vervolgens niets meer. Een halve minuut later doet mijn rechter hengel hetzelfde en dadelijk ook mijn linker hengel. Toch maar even recht zitten en kijken wat er gebeurt. Buiten wat geritsel in het gras blijft het stil, toch ga ik eens kijken wat daar rond kruipt. Meneer de egel die tegen onze bank-sticks en rodpod aan gelopen was leverde ons toch even een zucht van hoop op door de piepers te actieveren.

Michel zit lekker te smullen van de BBQ die al volop bezig was, wij hadden besloten om niet samen te gaan eten en om beurt te gaan, dan was er altijd iemand moest er toch een verlossende run komen. Rond 22h was Michel terug en vertrok ik om de Karperstek koks aan het werk te zien. De BBQ was mooi voorzien van de nodig vitamine rijke groenten en elk 3 stukken vlees. Saus, brood en drank was er ook voldoende.

Net gedaan met eten hoor ik terug mijn Delkim ontvanger piepen maar dit keer lijkt het meer op een run. Tot mijn verbazing zie ik aan de overkant geen licht. Voor ik vertrok was ik vergeten mijn biepers terug volume te geven en stonden ze nog op stil waardoor Michel ze onmogelijk kon horen tot in zijn bivy. Ik bel Michel op om te kijken wat er aan de haak zou kunnen hangen. Maar als hij de tent opent staat buurman Nick al met mijn hengel flink gebogen in de handen. Nick die daar passeerde na de BBQ zag mijn Delkim flikkeren en hoorde de spoel aflopen, en vermits er niemand anders reageerde, ik die niet daar was en Michel die het onmogelijk kon horen wist Nick een mooie schub te landen van 7,2kg. Ik was ondertussen ook al lopend aan het terug komen, uitgeput aangekomen op de stek zouden we snel wat foto’s nemen van de vis. Ik stelde voor dat Nick op de foto ging vermits hij de vis gevangen had, maar dat wou hij niet. Dus offerde ik mezelf maar op om toch een foto van “onze” eerst Ster-vis te hebben. Nadat onze vriend terug in zijn element zat besloot ik om die lijn niet meer terug uit te varen, de draad was enorm in de war en de batterij van onze voerboot was ook op zijn laatste krachten.

Michel ging hierna terug onder de wol en ik ging nog heel even naar de overbuur om nog een borreltje te drinken. Een half uurtje later besloten we ook dan ook maar onze bivy op te zoeken. Ik lag net een half uur op mijn bedchair toen ik telefoon kreeg van Bart, zijn vismaat had een heel mooie schub gevangen van 11,5kg maar hun fototoestel had ook de geest gegeven. Dan maar terug naar hun kamp gelopen om een paar foto’s te nemen en de vangst te vieren met Champagne. Molle had ook licht gezien en besloot ons te komen opzoeken met het nodige gersten nat. Tegen haf 3 lagen we dan toch weer terug in de tent om de nachtrust verder te zetten.

Ongeveer rond 5h wordt ik door een hevig fluitende Delkim wakker gemaakt en had ik een run op mijn andere hengel. Half wakker trek ik schoenen aan, rits de tent open, loop richting hengel en… daar ging ik dan vlot onderuit op het natte gras en lande half onder de rodpod met de hengel al aangeslaan. De dril verliep vrij vlot en ik kon niet veel later onze tweede karper landen, wederom een mooie schub van deze keer 8kg. Ook van deze Ster-schub namen we enkele mooie foto’s. Mijn tweede hengel bleef nu ook op het droge door het voerboot probleempje. De nacht en volgende ochtend leverde niets meer op, Michel en ik hoopte dat we nog een run zouden krijgen op 1 van zijn hengels maar jammer genoeg werd het niets.

Dan maar alles opruimen en inladen, en ons verplaatsen naar de stek van Glenn waar de prijzentafel stond opgesteld. Net zoals vorig jaar was het weer een volle tafel met mooie evenwaardige prijzen voor iedereen. Ook waren er dit jaar wat extra’s waarvan ik er nog 1 won.

Om af te sluiten willen we graag alle deelnemers bedanken voor de toffe sfeer, Het Karperstek team voor de perfecte organisatie en lekkere BBQ. En al laatste ook al de sponsors die ons weer hadden voorzien van een volle en mooie prijzen tafel.